Nuffnang Ads

Friday 22 February 2013

Nik Aziz Samakan Penerima Bantuan Sebagai Haiwan


“Suruh dia (Nik Aziz) rehat…, lagi banyak dia bercakap lagi merapu… buat dosa, cakap tok guru. Kalau tok guru maka tentulah tahu berdosa kita samakan manusia dengan haiwan. Ini adalah satu penghinaan dan kejian kepada orang miskin dan kepada rakyat Malaysia,” ujar Pengerusi Tetap UMNO, Tan Sri Badruddin Amiruldin.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berkenaan kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan penerima bantuan kewangan daripada kerajaan umpama haiwan.
Dalam kenyataan Nik Aziz, beliau berkata, bantuan kewangan yang diberikan oleh kerajaan itu ibarat memberi hampas dan padi serta jerami kepada ayam dan lembu. Pemberian wang ringgit sangat mendapat sambutan kerana sama dengan ayam dan lembu yang akan datang sekiranya manusia memberikan haiwan tersebut makanan yang digemari.
Nik Aziz juga berkata, pemberian wang tersebut adalah salah di sisi Islam kerana ajaran Islam yang sebenar adalah memberikan ilmu kepada manusia.
Badruddin menjelaskan, kenyataan Nik Aziz tersebut boleh membuatkan masyarakat bukan beragama Islam turut tersalah tafsir mengenai agama rasmi negara ini.
“Tanya pada Nik Aziz, kalau orang miskin datang minta tolong dengan dia, tak ada duit nak makan, nak bagi anak pergi sekolah, dia tak tolongkah…. Takkan nak bagi ilmu dan sebelum nak dapat ilmu kena bagi duit untuk mereka dapatkan ilmu. Setiap wang yang kita berikan ikhlas dan ia menjanjikan pahala.
“Jangan senang-senang nak keluarkan fatwa sendiri. Fikir dulu sebelum bercakap. Sepatutnya Nik Aziz lebih jelas dan tahu hukum-hakam agama Islam. Merapu sungguh Nik Aziz ni…,” ujarnya di sini.
Soal Badruddin, bagaimana PAS yang telah menukarkan perjuangan mereka daripada memperjuangkan agama kepada kebajikan ingin membantu rakyat yang susah dan amat memerlukan duit untuk meneruskan kehidupan jika bantuan yang dihulurkan dianggap haram?
“Kita nak makan perlu duit, nak belajar perlu duit, nak cari ilmu juga perlu duit. Jadi PAS nak bantu macam mana kalau tak bantu dengan duit? Kita kena bantu mereka yang memerlukan, tegasnya.
Ujar beliau , Nik Aziz sebenarnya sudah kehilangan idea untuk berkempen sehingga sanggup menghina rakyat negara ini sebagai haiwan.
“Sebenarnya dia takut dengan apa yang kerajaan buat untuk rakyat,” tambahnya lagi.
Mai Pikiaq Pi: Nik Aziz dan nyanyuk rupanya.....  

No comments:

Post a Comment