Nuffnang Ads

Friday 28 September 2012

Hassan: ‘Islamist Democrats’ Bukan Berpaksikan Islam

Presiden Jalur Tiga (JATI), Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali berkata, satu aliran baru yang cuba dibawa dalam PAS yang dinamakan ‘Islamist Democrats’ bukan berpaksikan ajaran Islam.
“Dalam satu forum yang dihadiri oleh YB Dr. Zulkifli Ahmad, dia telah mengemukakan satu frasa namanya ‘Islamist Democrats’.
“Ini telah timbul macam-macam (penafsiran) di dalam blog dan sebagainya, dalam keadaan orang tidak bersetuju dengan pendapat itu. Mana boleh Islam itu nak didemokrasikan, mana boleh Islam itu nak dimasukkan satu fahaman yang namanya fahaman ‘demokrat’,” katanya.
Menurutnya, perkara yang berkaitan dengan Islam perlu merujuk kepada jalur Islam yang berpaksikan Al Quran dan As Sunnah.
“Dr. Zul nak minta buat namanya Islam Demokrat, maknanya dia katakan Islam ini hendaklah dipandang daripada sudut demokrasi, kepimpinan negara yang berfahaman demokrasi.
“Demokrasi ini ciptaan Barat, ciptaan manusia. Islam ini ciptaan Allah SWT. Jadi kalau Dr. Zul nak meletakkan Islam dalam gagasan demokrasi ertinya Islam milik Allah SWT nak disalurkan implementasi dalam bentuk kaedah manusia, rasa saya sangat-sangat tidak tepat,” katanya lagi.
Mai Pikiaq Pi: Nampaknya mereka jauh terpesong daripada ajaran Islam sebenarnya...

No comments:

Post a Comment