Nuffnang Ads

Monday 21 May 2012

Majlis Peguam Perlu Angkat Profesionalisme Perundangan Bukan Main Politik Condong


Majlis Peguam sewajarnya bersifat neutral tanpa menumpukan kepada agenda politik mana-mana pihak sebagaimana kecenderungan badan tersebut sejak kebelakangan ini, kata Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Datuk Seri Abdul Aziz Rahim.
“Majlis Peguam perlu menumpukan perhatiannya kepada fungsinya sebagai sebuah badan profesional dan tidak wajar bertindak kepada arus perkembangan politik yang berat sebelah kerana mereka sendiri bukanlah pertubuhan politik,” katanya.
Jelas beliau lagi, kecenderungan Majlis Peguam terhadap isu-isu politik semakin bertambah dengan peranannya dalam campur tangan dalam isu Bersih 3.0 sehinggakan mereka mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) untuk membincangkan isu-isu berkaitan dengan perhimpunan Bersih 3.0.
“Ini adalah salah satu bukti jelas bahawa badan tersebut telah diperkudakan oleh badan politik tertentu sehinggakan mereka sanggup ingkar perintah mahkamah sendiri yang melarang perhimpunan Bersih 3.0 diadakan.
“Lebih daripada itu, Majlis peguam kemudiannya mengadakan mesyuarat tergempar dan memutuskan resolusi yang mengutuk kekerasan polis ketika perhimpunan Bersih 3.0 diluluskan sedangkan siasatan belum pun selesai dijalankan dan jawatankuasanya yang dipengerusikan oleh Tun Hanif Omar juga masih belum bersidang,” tegasnya.
Bidas beliau lagi, Majlis Peguam tentunya amat arif berkaitan proses tuntutan keadilan maka tentulah mereka akan menyokong perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah berkaitan larangan untuk berhimpun dan mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 apatah lagi untuk mempertahankan pihak berkuasa.
“Dalam proses untuk mendapatkan keadilan pun mereka tahu bagaimana ia dilakukan, iaitu berdasarkan penyiasatan, memanggil saksi-saksi bagi mendapatkan penjelasan dan bukannya bertindak atas pendapat peribadi atau berdasarkan bukti persendirian tanpa melihat kepada aspek keseluruhan,” katanya.
Dilaporkan, antara individu yang turut di Mahkamah Seksyen di sini membabitkan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu ialah Peguam Kanan, G Rajesh Kumar, yang juga Ahli Jawatankuasa Lembaga Tatatertib Majlis Peguam sendiri.

No comments:

Post a Comment