Nuffnang Ads

Tuesday 15 January 2013

Krisis Air: Tindakan Kerajaan Selangor Mahu Saman Syabas Satu Skrip Terancang


Tindakan Kerajaan Selangor yang mahu menfailkan saman terhadap Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) dilihat bagaikan satu skrip yang sengaja dilakonkan khusus untuk memperlihatkan kegagalan syarikat tersebut mengurus air sehingga menyebabkan berlakunya krisis air di Selangor hari ini.
Sedangkan pada hakikatnya, keengganan Kerajaan Selangor memberikan kerjasama dalam pembinaan loji rawatan air tambahan di Langat seperti yang dicadangkan oleh Kerajaan Pusat,  adalah merupakan punca utama mengapa berlakunya krisis air di Selangor hari ini, demikian tegas Ketua Penerangan UMNO Selangor, Shukur Idrus.
“Kerajaan negeri boleh buat apa saja, termasuk untuk menfailkan saman terhadap Syabas kerana saya yakin syarikat tersebut mempunyai bukti yang cukup untuk menyanggah segala tuduhan kerajaan negeri.
“Setelah mendapatkan penjelasan daripada pihak Syabas baru-baru ini, saya yakin bahawa Syabas bersedia pada bila-bila masa untuk menghadapi kerajaan negeri sekiranya kerajaan negeri bertindak menyaman Syabas, kerana punca berlakunya krisis air di Selangor ini bukanlah berpunca daripada syarikat tersebut,” tegas beliau di sini hari ini.
Jelas beliau, sikap kerajaan negeri yang ingin bermain politik tarik tali dalam isu krisis air ini tanpa memikirkan nasib rakyat merupakan punca utama berlakunya krisis air di negeri tersebut.
“Isu krisis air ini akan dapat diselesaikan hanya dengan pembinaan loji Langat 2 bagi menampung bekalan air terawat yang hari ini sudah melebihi kapasiti yang sepatutnya. Namun Kerajaan Selangor malu mahu mengakui kesilapan mereka itu, lalu membuat keputusan untuk menyaman Syabas untuk menutupi kesilapan mereka dan meletakkan kesalahan tersebut kepada syarikat tersebut semata-mata,” ujarnya.
Beliau seterusnya membidas sikap Kerajaan Selangor yang lebih gemar bermain politik serta menuding jari meletakkan kesalahan di pihak lain, sedangkan ternyata krisis ini berlaku akibat sikap kerajaan negeri yang sebenarnya cuba mempolitikkan isu air ini untuk mempengaruhi pemikiran rakyat terutama apabila menjelang PRU tidak lama lagi.
“Saya mengalu-alukan tindakan kerajaan negeri untuk memfailkan saman terhadap Syabas. Tak apa, biarkan perkara ini dibawa ke mahkamah kerana saya yakin kebenaran akan berpihak kepada Syabas. Menurut apa yang dimaklumkan kepada saya, Syabas juga telah menyediakan bukti-bukti kukuh untuk membela diri daripada tuduhan kerajaan negeri itu.
“Dan saya yakin sekiranya perkara ini dibawa ke mahkamah oleh kerajaan negeri, maka kebenaran akan terbukti di mana kesalahan dan kesilapan yang sebenarnya dilakukan oleh kerajaan negeri dan bukan Syabas, berikutan keputusan kerajaan negeri yang tidak membenarkan Kerajaan Pusat untuk membina loji Langat 2 bagi menampung kekurangan air dirawat di negeri ini,” tegas beliau.
Mai Pikiaq Pi: Rakyat Selangor perlu membuka mata tembelang kerajaan negeri yang tidak berkesudahan..... 

No comments:

Post a Comment