Nuffnang Ads

Wednesday 3 July 2013

BN KEMUKA TIGA NAMA CALON


Barisan Nasional (BN) akan mengemukakan tiga nama untuk dipertimbangkan sebagai calon yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut. 
Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, nama yang disenaraikan itu akan dikemukakan kepada Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak, secepat mungkin.


“Kita ada tiga nama di kalangan tokoh terbilang di Kuala Besut yang juga orang tempatan berkelayakan tinggi, berhemah dan memang dikenali orang tempatan.

PM di luar negara

“Walaupun Perdana Menteri berada di luar negara, tetapi kita akan sampaikan nama berkenaan secepat mungkin,” kata Timbalan Perdana Menteri selepas merasmikan Seminar Nasional Pengurusan dan Kepemimpinan Pendidikan Ke-20 di Institut Aminuddin Baki di sini, semalam.

PRK DUN Kuala Besut perlu diadakan dalam tempoh 60 hari mulai 26 Jun lalu berikutan penyandangnya, Dr A Rahman Mokhtar, meninggal dunia selepas seminggu dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi Hospital Sultanah Nur Zahirah akibat paru-paru berair. 
Ia adalah PRK pertama diadakan selepas Pilihan Rya Umum Ke-13 (PRU-13). Allahyarham menang di kerusi berkenaan selepas memperoleh 8,809 undi dengan menewaskan Napsiah Ismail dari PAS yang mendapat 6,375 undi.

Dengan majoriti 2,434 itu, Dr A Rahman membantu BN mengekalkan penguasaan kerajaan negeri dengan majoriti mudah apabila menguasai 17 kerusi, berbanding 14 kerusi dimenangi PAS dan PKR satu.

Muhyiddin yang juga Pengarah PRK BN DUN Kuala Besut berkata, mesyuarat jentera PRK itu diadakan pagi semalam, dengan dihadiri Timbalan Pengarah PRK, Datuk Seri Idris Jusoh dan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

“Persiapan rapi sudah dilaksanakan, pembahagian tugas untuk membantu jentera di kalangan pemimpin tertinggi UMNO seperti Naib Presiden, Ketua Pemuda, Wanita dan Puteri.

“Jika negeri lain nak bantu, sudah ditetapkan dua negeri jaga satu peti undi, begitu juga bahagian UMNO di Terengganu juga akan ditugaskan menjaga peti undi,” katanya.

Beliau yang optimis BN akan mengekalkan kemenangan di kerusi DUN berkenaan berkata, strategi terperinci sama ada PRK diadakan semasa Ramadan atau selepas bulan puasa juga sudah dirangka.

“Insya-Allah kita menang kerana strategi untuk menang dan tidak timbul soal lain.

Strategi berbeza

“Jika musim puasa kita ada strategi dan lepas itu pula kita ada cara lain sebab jika pada bulan puasa gerakan kempen berbeza dan semua aspek diambil kira,” katanya.

Katanya, BN dan UMNO sudah bersedia untuk melalui proses PRK itu lebih-lebih lagi kerana kawasan berkenaan adalah kubu kuat BN.

Beliau berkata, pihaknya berharap dapat berkempen dengan lancar dan memperoleh keputusan lebih baik berbanding PRU lalu dengan majoriti yang lebih tinggi. 
Ditanya mengenai tindakan DAP untuk memboikot PRK itu, beliau berkata: “Bagus juga jika mereka (DAP) boikot tetapi dalam sistem demokrasi ini jika ada pencabar kita pasti akan tentang.”

No comments:

Post a Comment