Nuffnang Ads

Thursday 18 July 2013

Harga siling ayam ditentukan tengah Ramadan

Kerajaan akan menentukan harga siling ayam pada pertengahan Ramadan ini sebelum dikuatkuasakan selama 15 hari mengikut skim kawalan harga musim perayaan bagi mengelak kenaikan harga barangan keperluan. 

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, berkata kerajaan sentiasa memantau kenaikan harga barang keperluan harian di negara ini bagi memastikan rakyat tidak dibebankan. 


Beliau berkata, kerajaan juga sudah mengadakan pertemuan dengan pengeluar barangan dan penternak ayam bagi memastikan harga barangan keperluan itu tidak dinaikkan sewenang-wenangnya. 


“Fenomena ini sentiasa berlaku apabila tiba musim perayaan, oleh itu kerajaan menjalankan tugas dan tanggungjawab untuk memastikan harga barangan berada pada paras ditetapkan. Kita juga sudah melancarkan Ops Harga, selain melakukan pemeriksaan terhadap 51,588 perniagaan seluruh negara.

“Harga siling bagi sambutan Tahun Baru Cina biasanya akan berkuat kuasa selama 12 hari, sambutan Aidilfiri pula 15 hari dan 10 hari bagi sambutan perayaan Deepavali dan Krismas,” katanya ketika sesi soal jawab sidang Dewan Rakyat di sini, semalam.

Mai Pikiaq Pi: Harap kerajaan boleh melakukan sesuatu agar kenaikan harga tidak melampau pada musim perayaan....

No comments:

Post a Comment