Nuffnang Ads

Tuesday 16 July 2013

Tokoh agama terus kecam Duta Vatican City



Tokoh agama terus mengutuk kenyataan Duta Vatican City ke Malaysia, Archbishop Joseph Marino dan menggesa kerajaan memanggilnya untuk memberi keterangan. 

Mereka juga menuntut duta itu membuat permohonan maaf kerana menyentuh sensitiviti umat Islam dan mencampuri urusan dalaman negara ini. 
Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Noh Gadut, berkata kenyataan itu sewajarnya dikecam dan dibantah semua pihak khususnya umat Islam tanpa mengira parti politik serta tanpa bimbang atau takut.
Katanya, laporan polis dan menghantar memorandum kepada kedutaan antara langkah yang wajar diambil semua pihak khususnya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam.

Tambah baik peruntukan undang-undang

Malah, beliau mencadangkan kerajaan menambah baik peruntukan undang-undang sedia ada bagi menguatkuasakannya terhadap pihak yang menyentuh sensitiviti umat Islam.

“Ini membabitkan masalah akidah umat Islam, jika benarkan kalimah Allah digunakan oleh penganut Kristian, bermakna tuhan kita ada tiga, sedangkan Allah itu Maha Esa. 
“Kenyataan Marino itu mencabar Perlembagaan Persekutuan, undang-undang tubuh kerajaan negeri dan ketua agama. Kenapa perlu dia mencampuri hal ehwal negara kita sedangkan kita tidak pernah mencabar mereka dalam perkara sensitif,” katanya.

Naib Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Kebangsaan, Datuk Nakhaie Ahmad, berkata umat Islam perlu bersatu dan ketepikan sentimen politik dalam mempertahankan maruah dan kesucian Islam.

Katanya, tindakan Marino itu adalah satu bentuk campur tangan dalam urusan dalaman negara dan wajar memohon maaf kepada rakyat negara ini khususnya umat Islam.

Usir dari Malaysia

“Jika beliau enggan, kerajaan perlu mengusirnya bagi membuktikan kerajaan tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba menggugat kestabilan negara,” katanya

“Kerajaan perlu bersikap tegas dalam perkara membabitkan Islam kerana ia adalah antara teras kerangka Perlembagaan iaitu kedaulatan Raja-Raja, agama Islam sebagai agama negara dan pemerintahan secara demokrasi.

“Jika satu daripadanya runtuh, maka peperangan akan berlaku,” katanya. 
Mai Pikiaq Pi: Pelbagai bentuk dan cara pihak tertentu untuk menyesatkan umat Islam....

No comments:

Post a Comment