Nuffnang Ads

Tuesday 16 July 2013

Pemuda BN gesa Wisma Putra keluar nota bantahan

Pemuda Barisan Nasional (BN) menggesa Wisma Putra mengeluarkan nota bantahan kepada Vatican City berhubung tindakan dutanya mencampuri urusan negara dengan membangkitkan isu penggunaan kalimah Allah. 

Pengerusinya, Khairy Jamaluddin, berkata nota bantahan itu bagi memastikan Duta Vatican City ke Malaysia, Archbishop Joseph Marino tidak lagi membuat sebarang kenyataan yang boleh merumitkan keadaan. 

“Isu penggunaan kalimah Allah adalah satu perkara yang amat sensitif.. sama ada perkara ini dipersetujui atau tidak, ia masih pada peringkat mahkamah.

“Majoriti umat Islam kata tidak boleh (kalimah Allah digunakan oleh penganut agama lain) dan ada penganut Katholik di Malaysia meminta mahkamah buat semakan tetapi itu hal ehwal negara, jangan pula dia (Marino) campur tangan,” katanya.

Khairy berkata demikian pada sidang media sempena majlis pelancaran Karnival Kerjaya Pemuda Barisan Nasional (BNYJF) di Menara Dato’ Onn di sini, semalam.

Marino dalam wawancara dengan sebuah portal berita baru-baru ini menyokong pendirian gereja Katholik di Malaysia berhubung isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian di negara ini. 


Undang kemarahan umat Islam

Kenyataan itu sekali gus mengundang kemarahan umat Islam yang menyifatkannya sebagai perbuatan biadab dan cubaan perangi umat Islam di negara ini.

Sementara itu, Pemuda UMNO menyifatkan permohonan maaf pasangan yang mempersendakan Ramadan dengan menyentuh sensitiviti umat Islam, tidak memadai, sebaliknya mendesak mereka dikenakan tindakan tegas sebagai pengajaran kepada pihak lain.

Sambil menyifatkan kes itu jelas dan mempunyai bukti kukuh untuk membolehkan tindakan diambil terhadap Alvin Tan dan Vivian Lee, Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan, berkata ia adalah kes serius yang menimbulkan kemarahan umat Islam dan mereka perlu bertanggungjawab terhadapnya.

Beliau berkata, tindakan tegas bukan hanya terhadap pasangan itu, sebaliknya terhadap mana-mana pihak yang cuba mengguris sensitiviti agama di negara ini dan tindakan sama perlu diambil bagi mengelak wujudnya pendakwaan terpilih.

“Walaupun mereka sudah meminta maaf, kita kena ambil tindakan juga, jika tidak (selepas ini) kita boleh cakap apa saja yang mengguris hati orang ramai, lepas itu minta maaf dan anggap ia selesai,” katanya.


Mai Pikiaq Pi: Kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap individu yang menghina Islam....

No comments:

Post a Comment