Nuffnang Ads

Tuesday 25 June 2013

Pemilihan Parti Buktikan UMNO Jauh Lebih Matang Berbanding PKR, DAP dan Pas


Keterbukaan UMNO yang akan mengadakan pemilihan parti tahun ini menjadi bukti bahawa ia jauh lebih matang berbanding parti-parti dalam pakatan pembangkang iaitu PKR, DAP dan Pas, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekong, Datuk Shamsuddin Yahya.
Katanya, apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mengumumkan pemilihan pucuk pimpinan tahun ini akan menggunapakai pindaan perlembagaan baru UMNO bermakna semua peringkat termasuk di cawangan akan terlibat membuat pilihan kepimpinan tertinggi parti.
“Ini amat berbeza dengan parti-parti dalam pakatan pembangkang yang mana ada diantaranya lebih berkuasa daripada kedudukan presiden parti sebagaimana Anwar Ibrahim yang lebih banyak membuat keputusan berbanding Wan Azizah.
“Lebih dari itu, konsep dalam PKR juga menunjukkan bahawa orang yang tidak dipilih mempunyai kedudukan dan kuasa yang lebih besar berbanding dengan anggota parti yang menang dalam pemilihan kerana Anwar sendiri tidak bertanding,” katanya.
Jelas beliau, ini adalah bukti sebenar bagaimana sikap hipokrit yang wujud dalam parti tersebut sedangkan pemimpin terbabitlah yang banyak mencanangkan soal keadilan dan pemilihan yang telus termasuklah mempertikaikan keputusan dalam pilihan raya baru-baru ini juga.
“Sikap berpura-pura pakatan pembangkang diterjemah dengan mempertikaikan keputusan pilihan raya iaitu menerima kemenangan yang berpihak kepada mereka sedangkan apabila Barisan Nasional (BN) yang mendapat kuasa maka ia dimanipulasi dengan dikatakan berlaku penipuan dan sebagainya.”
Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Batu Sapi turut membandingkan pemilihan UMNO yang dianggap sangat konsisten berbanding dengan DAP juga.
“Pemilihan Jawatankuasa Pusat DAP menimbulkan kontroversi dengan pemimpin atasannya sendiri mengakui berlaku pengiraan undi walhal anggota yang terlibat tidak seramai dalam pilihan raya pun, dan sehingga kini masih diperkatakan.
“Begitu juga dengan parti Pas yang banyak kecelaruan dan menimbulkan persoalan berkaitan sikap pemimpinnya yang tidak tegas termasuk sanggup menukar prinsip yang menjadi idealogi mereka.”
Ujar beliau, dengan perubahan yang dilaksanakan oleh UMNO dalam pemilihan, secara tidak langsung menunjukkan bahawa proses transformasi berlaku dan parti tersebut membuka pintu seluas-luasnya kepada ahli-ahlinya.
“Mereka yang terlibat ini bukan saja berperanan sebagai pemilih tetapi turut berpeluang untuk menawarkan diri sebagai calon pemimpin namun tentunya mana-mana pihak yang mahu bertanding akan ‘ukur baju di badan sendiri’.
“Pilihan raya yang baru berlangsung juga menjadi pengukur bahawa UMNO terus mendapat sokongan daripada bangsa Melayu dan sokongan ini dikembalikan kepada rakyat dalam kuasa untuk menentukan siapakah pemimpin tertinggi parti.”
Pada Pilihan Raya Umum ke-13, bilangan kerusi UMNO telah bertambah daripada 79 kepada 88.
“Teraju kepimpinan UMNO telah aplikasi mengutamakan rakyat dan tentunya pemilihan yang dibuat dengan penglibatan ratusan ribu ahli-ahli parti juga dibuat atas kepentingan rakyat dalam hasrat negara ini menuju kepada negara maju sebagaimana Wawasan 2020.”
Beliau turut memaklumkan bahawa hasil mesyuarat bersama Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sabah dan 25 bahagian di negeri terbabit, mereka sepakat menyokong penuh usaha Presiden parti dan pelaksanaan pemilihan tetapi mencadangkan agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan.
Lebih 150,000 perwakilan UMNO daripada 191 bahagian di seluruh negara akan membuat pemilihan pucuk pimpinan parti selain anggota Pergerakan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO akan membabitkan pertambahan 100,000 bagi setiap sayap.
Mai Pikiaq Pi: Kepemimpinan Najib menunjukkan transformasi dalam Umno....

No comments:

Post a Comment