Nuffnang Ads

Friday 16 March 2012

AMAH BUAT SATU KERJA RM700???

Indonesia mula melatih pembantu rumah untuk dihantar ke Malaysia yang hanya akan melakukan satu tugas khusus sama ada tukang masak, pengasuh bayi, penjaga orang tua atau pengemas rumah dengan gaji minimum RM700 sebulan.

Berdasarkan peraturan itu, jika seorang pembantu rumah diambil untuk menjadi tukang masak, dia hanya akan menjalankan tugas memasak serta tugas berkaitan sebagai tukang masak dan tidak akan melakukan tugas lain seperti mengasuh bayi.



Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr Reyna Usman berkata, ia adalah antara persetujuan yang dicapai dalam pertemuan Pasukan Petugas Bersama (JTF) Malaysia-Indonesia mengenai pengambilan, penempatan dan perlindungan pembantu rumah Indonesia serta majikan Malaysia, di sini semalam.


Beliau berkata, 106 pembantu rumah Indonesia mula dilatih selama 200 jam atau 21 hari mulai semalam dengan kemahiran khusus masing-masing, manakala majikan yang memerlukan pembantu rumah Indonesia untuk menjalankan semua empat tugas itu perlu mengambil empat pembantu rumah yang khusus terlatih dalam kemahiran masing-masing.


Mai Pikiaq Pi: Macam nie lah gayanya... nampaknya golongan atasan aje yang akan menggaji pembantu rumah... susahhhhhh...susahhhhh...!!!

No comments:

Post a Comment