Nuffnang Ads

Monday 18 November 2013

PERBUATAN HALALKAN ZINA

Nikah Mutaah adalah satu proses di mana seorang lelaki menikahi seorang wanita dengan bayaran tertentu untuk jangka waktu tertentu.

Menurut penulis dan pendakwah, Mohd Yaakub Mohd Yunus, pernikahan ini berakhir apabila berakhirnya tempoh tersebut tanpa perlu adanya perceraian.

“Tiada kewajipan memberi nafkah dan tempat tinggal kepada isteri serta tiada waris-mewarisi di antara keduanya apabila salah seorang meninggal dunia sebelum berakhirnya tempoh pernikahan.



“Pernikahan ini juga tidak mensyaratkan adanya saksi dan tidak disyaratkan mendapatkan keizinan wali. Status wanita yang melakukan nikah mutaah ini sama dengan wanita sewaan atau hamba abdi,” katanya yang dipetik dalam buku 'Manisnya Iman' terbitan Karya Bestari.

Beliau berkata, dalam ajaran Syiah, nikah mutaah merupakan satu perkara yang boleh menentukan keimanan penganutnya di mana jika menolak konsep nikah mutaah boleh menyebabkan seseorang itu menjadi kafir atau murtad.

Katanya, pernikahan secara mutaah tidak memerlukan majlis-majlis rasmi sebagaimana majlis perkahwinan biasa.

“Memadailah ia dilakukan berdua-duaan tanpa saksi mahupun keizinan wali. Setelah itu, pasangan tersebut dibenarkan untuk melakukan persetubuhan sebagaimana suami isteri yang sah,” katanya.

Mai Pikiaq Pi: Pelik dan sesat ajaran Syiah......

No comments:

Post a Comment