Nuffnang Ads

Thursday 14 November 2013

Politik Bermusim Tidak Mampu Bertahan Di Sabah

Politik bermusim parti-parti pembangkang di Sabah bukan sahaja dilihat tidak diterima oleh rakyat negeri itu pada pilihan raya umum yang lalu, tetapi rupa-rupanya telah menular di kalangan wakil rakyat mereka sendiri.
Ketua Pemuda UMNO Tenom Jamawi Jaafar berkata perkara itu dapat dilihat setelah berlakunya penghijrahan daripada kalangan Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) PKR dan DAP di Sabah baru-baru ini.
jamawi tenom umno bn
Menurut beliau gaya retorik yang hanya sekadar mahu memancing undi berbanding dengan apa yang direncanakan oleh kerajaan negeri yang ditunjangi Barisan Nasional (BN) telah menyebabkan parti pembangkang di Sabah retak menunggu belah.
“Mungkin pengalaman bergelumang di dalam parti pembangkang secara lebih dekat memberi kefahaman yang jelas kepada adun-adun terbabit bagaimana hala tuju serta perancangan parti-parti pembangkang berkenaan.
“Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan syabas kepada ADUN pembangkang yang berani bertindak demi manfaat serta kepentingan penduduk di kawasan yang mereka wakili. Langkah mereka amat tepat sekali,“ katanya kepada UMNO-Online di sini.
Tambah Jamawi lagi mesej besar dan tersirat daripada apa yang berlaku itu perlu dikongsi  dan ianya bukan sahaja memberi tamparan hebat kepada pimpinan negeri malah kepada pimpinan pusat parti pembangkang.
“Tersiratnya mesej daripada apa yang berlaku itu ialah gaya retorik serta perjuangan politik bermusim tidak akan ke mana.
“Sebaliknya rakyat mahukan sebuah parti yang benar-benar berkesan. Bagi saya itulah mesej yang cukup penting dan apa pun pembangkang di Sabah menuju kehancuran. Apa yang dilontarkan ini bukanlah untuk menunjuk-nunjuk, bongkak dan angkuh tetapi inilah realiti… inilah hakikat dan inilah senario di Sabah,” ujaynya.
Sebelum ini, ADUN kawasan Luyang daripada DAP, Hiew King Cheu, mengumumkan keluar parti itu dan menjadi wakil rakyat bebas, manakala ADUN Kadamaian Jeremmy Malajad bertindak  keluar PKR berkuat kuasa pada Isnin lalu.
Terbaru, pada Jumaat,  ADUN Matunggong, Datuk Jelani Hamdan  pula mengisytiharkan peletakan jawatan Naib Pengerusi 1, Majlis Pimpinan Negeri (MPN) parti itu, berkuat kuasa serta-merta .

No comments:

Post a Comment