Nuffnang Ads

Tuesday 1 April 2014

Pemilihan PKR Sajikan Jenaka Keluarga, Ketepikan Integriti Institusi

Tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mencalonkan dirinya untuk bertanding jawatan Presiden PKR biarpun telah disabitkan bersalah oleh mahkamah dengan hukuman penjara lima tahun dianggap sebagai mementingkan diri dan populariti tanpa mendahulukan parti.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kulim-Bandar Baharu, Datin Norsabrina Mohd Nor melihat tindakan tersebut menunjukkan sikap pemimpin tertinggi PKR yang mengutamakan dirinya sendiri dan tidak menghormati sistem atau organisasi yang ada.
“Jika nak dibandingkan antara Anwar Ibrahim dan Karpal Singh maka tentulah kredibiliti Karpal yang wajar dipuji kerana dengan rela hati melepaskan jawatan Pengerusi DAP kesan daripada keputusan mahkamah yang dihadapinya,” katanya.
nepotisme-kronisme-parti-anak-beranak-pkr-anwar-wan-azizah-nurul-izzah-cabul-demokrasi
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, Karpal berkata, beliau tidak dapat memegang jawatan Pengerusi Kebangsaan DAP, sehingga sabitan itu diketepikan atau dikurangkan denda di bawah RM2, 000.
Karpal Singh berdepan denda RM4,000 oleh Mahkamah Tinggi selepas didapati bersalah atas tuduhan mengeluarkan kenyataan menghasut terhadap Sultan Perak, berhubung pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, lima tahun lalu.
“Sikap demi perjuangan parti, demi ahli-ahli dan demi masa hadapan perjuangan politik sebenar tidak wujud dalam PKR apabila mereka menerima pencalonan Anwar dalam kepimpinan parti walhal mahkamah telah menetapkan bahawa dia sememangnya bersalah.”
Mengikut Seksyen 9A (1)(b) Akta Pertubuhan 1966, seseorang tidak boleh menjadi atau kekal memegang jawatan dalam pertubuhan yang berdaftar jika disabitkan dengan apa-apa kesalahan dan didenda tidak kurang daripada RM2,000 atau hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun.
“Dengan penerimaan pencalonan tersebut, secara tidak langsung menunjukkan bahawa PKR mengakui orang yang telah disabitkan bersalah untuk menjadi teraju kepimpinan tertinggi mereka sendiri.”
Tegas beliau, tindakan yang dilaksanakan dalam PKR tentunya amat berbeza dengan prinsip dan perilaku untuk diterima dengan wajar dalam mana-mana parti politik secara amnya malah dalam UMNO sendiri tindakan tegas dibuat kepada individu yang telah sabit kesalahan dengan meletak jawatan demi kesinambungan perjuangan.
“Bukan sahaja dalam UMNO tetapi mana-mana pemimpin politik di peringkat antarabangsa pun, jika telah disabitkan dengan apa-apa skandal, kesalahan atau hal-hal yang mencemar nama baik parti maka mereka akan bertindak melepaskan jawatan namun bagi PKR lain pula jadinya. Inilah bukti bahawa mereka mereka tidak mempunyai kredibiliti.”
Sudahlah begitu, jelas beliau yang juga Exco Pergerakan Puteri UMNO Malaysia, pencalonan Anwar sebagai Presiden bagi menentang isterinya sendiri iaitu Dr Wan Azizah Wan Ismail telah memperlihatkan secara jelas objektif perjuangan PKR sendiri.
“Seakan menjadi jenaka dalam keluarga apabila pasangan suami isteri bertanding untuk jawatan tertinggi parti yang sewajarnya ditafsir sempurna oleh ahli-ahlinya bahawa parti terbabit adalah untuk keluarga, untuk individu dan untuk orang tertentu sahaja iaitu Anwar Ibrahim sekeluarga.
“Bayangkan kalau dalam UMNO, maka tentunya macam-macam manipulasi dan persepsi akan dibuat sedangkan dalam hal ini secara terang-terangan Anwar dan Wan Azizah mempermainkan anggota parti PKR itu sendiri.
Dilaporkan juga, terdapat desas-desus mengatakan Anwar berkemungkinan akan menarik diri daripadabertanding dan membiarkan isterinya menang, selain tidak akan mengambil risiko bertanding kerana jika menang bakal berdepan hilang kelayakan ekoran hukuman penjara dihadapinya.
“Pemilihan yang mereka cuba laksanakan tidak menggambarkan PKR sebuah parti yang relevan kerana niat mereka telah menyimpang dari agenda politik sebenar malah kewujudan parti terbabit ibarat hanya untuk ‘buat kacau’ kepada kerajaan yang ada.”
Jawatankuasa Pemilihan PKR menetapkan 25 April hingga 11 Mei depan sebagai tarikh pengundian pemilihan pucuk pimpinan parti dan akan dijalankan mengikut zon secara berperingkat dalam tempoh tiga minggu.
Keputusan undian dijangka diketahui selewat-lewatnya 5 petang sebaik prosespengundian tamat manakala barisan kepimpinan baharu akan diumumkan selewat-lewatnya 13 Mei. 
nepotisme-kronisme-parti-pkr-anwar-nurul-azizah-anak-beranak-demokrasi

No comments:

Post a Comment