Nuffnang Ads

Thursday 22 May 2014

Antara Hudud Dan Undi, Pas Tidak Patut Main Wayang…

Pas perlu mengecualikan dirinya sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan memandangkan calon DAP Dyana Sofya menyatakan ikrarnya untuk menentang mana-mana rang undang-undang yang dibentangkan di Parlimen, untuk membolehkan hukum hudud dilaksanakan sebagaimana pendirian DAP.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas, Datuk Alwi Che Mat berkata sekiranya Pas tidak berbuat demikian dan meneruskan sokongannnya pada pilihan raya kecil berkenaan bermakna parti tersebut menggunakan hudud sebagai komoditi undi.
“Pas perlu fikir banyak kali sebab tahaluf siyasi ini syaratnya adalah tidak menyebabkan agenda Islam terjejas. Mesti tidak menyebabkan asas mengenai Islam itu terencat sedangkan Pas meletakkan hudud dalam agenda utamanya.
“Jadi bila Dyana sendiri tidak menyokong sepatutnya Pas dalam pilihan raya ini mesti mengecualikan dirinya sebab Dyana dah buat pendirian yang jelas. Kalau Pas sokong juga pada PRK ini bermakna Pas sengaja menggunakan hudud ini sebagai komoditi undi. Benarlah seperti dakwaan sebelum ini bahawa Pas menggunakan Hudud untuk pancing undi “, katanya di sini.
Justeru tegas beliau lagi hudud kepada Pas bukan soal Islam tetapi hudud kepada Pas nampaknya adalah undi.
“Kalau dia betul-betul berpegang kepada prinsip Islam situasi hari ini mereka kena ‘divorce’.
“Tambahan pula berdasarkan prinsip yang dibuat oleh kerajaan Kelantan bahawa MB, Datuk Ahmad Yaakob bersedia hilang jawatan MB sekiranya hudud tidak dilaksanakan , Pas kena bercerai sekarang,” ujarnya.
Dalam wawancara sebelum ini dilaporkan, Dyana menyatakan ikrarnya untuk menentang mana-mana rang undang-undang yang dibentangkan di Parlimen, untuk membolehkan hukum hudud dilaksanakan sebagaimana pendirian Dap
Menjawab soalan apakah Pas tersepit dengan situasi yang berlaku di Teluk Intan, Alwi menjawab perkara berkenaan perlu ditanya kepada parti berkenaan.
“Kalau dia rasa tersepit..tersepitlah…kalau tak rasa tersepit tak tersepitlah…saya tidak tahu dia tersepit atau tidak. Dia kena fikirlah tetapi apa Pas nak buat dengan Dyana sekarang. Apa Pas nak kata dengan Dyana sekarang?” soalnya.
dyana-sofya-calon-melayu-islam-ambil-pendirian-polisi-parti-dap-tolak-sokong-hudud-teluk-intan-perak
gobind-singh-deo-karpal-pas-putar-belit-guna-hudud-agama-islam-kebenaran-demi-sokongan-undi-syurga

No comments:

Post a Comment