Nuffnang Ads

Wednesday 21 May 2014

DAP Lebih Utama Isu Kaum Untuk Raih Sokongan Pengundi

Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Sabah, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata, tindakan DAP meletakkan calon berbangsa Melayu, Sofya Dyana di dalam pilihanraya kecil (PRK) Teluk Intan memperlihatkan parti tersebut lebih mengutamakan isu  kaum dan bangsa untuk menarik sokongan pengundi.
Menurut beliau, kemunculan Dyana Sofya sebagai calon tambatan DAP dalam PRK Teluk Intan ini ternyata menjadi perhatian ramai, lantaran Dyana bukan saja muda tetapi mempunyi paras rupa yang menawan, dan lebih penting lagi bagi DAP ialah calonnya itu adalah berbangsa Melayu.
calon-melayu-islam-dap-gimik-pas-dyana-sofya-bermuka-muka-kempen-tudung-tolak-hudud-pura-pura
“Mengapa hakikat dia berbangsa Melayu begitu penting? Mengapa perlu memberi penekanan kepada perkara itu di dalam ceramah mereka serta menggunakannya sebagai faktor tarikan kepada pengundi ?
“Jika dia berbangsa Cina atau India, adakah dia seorang calon yang kurang baik? Persoalannya sekarang ialah andaikan Dyana Sofya bukan Melayu, adakah DAP memilihnya untuk bertanding dalam pilihan raya kecil itu ?
“Jelas sekali DAP dan Pakatan Rakyat terlalu memberi penekanan kepada isu bangsa calon yang diketengahkan. Mengapa ia begitu penting untuk menonjolkan Dyana Sofya adalah Melayu dan bukan Cina, India atau apa sahaja?,” jelasnya di sini hari ini.
Tambah beliau lagi, DAP juga di dalam kempen mereka seringkali   mengutarakan soal bangsa ini untuk memperlihatkan bahawa parti tersebut tidak rasis dan mengungkit semula kisah lama terutama peristiwa Lim Guan Eng yang kononnya dipenjara kerana membela nasib seorang gadis Melayu.
“Kisah itu mereka jadikan bukti bahawa Lim Guan Eng bukanlah seorang yang bersifat perkauman,” sehingga sanggup dipenjarakan kerana membela nasib seorang gadis Melayu yang didakwa ada kaitan dengan kes pertuduhan terhadap Rahim Thambi Chik .
“Tetapi hakikat sebenarnya,  Guan Eng tidaklah didakwa atas kesalahan membela nasib gadis Melayu tersebut tetapi Guan Eng ditahan, didakwa dan disabit kesalahan atas tuduhan hasutan. Beliau tetap juga ditahan, didakwa dan disabit kesalahan hasutan meskipun gadis terbabit Melayu, Cina, India atau bangsa lain. Jadi mengapa perlu DAP terus mengungkit tentang perkara itu?,” soal beliau tegas.
dap_rasis_kurang-ajar_guan_eng_pijak_langkah_melayu_islam
Jelas beliau lagi, Dap di dalam ceramah mereka hanya memberikan  fokus kepada  soal bangsa gadis tersebut dan bukan kesalahan yang dilakukan oleh Lim Guan Eng di dalam kes tersebut.
Tindakan DAP memainkan isu Guan Eng pernah dipenjara kerana  memperjuangkan nasib seorang gadis Melayu  adalah untuk memberi gambaran Dap bukanlah sebuah parti rasis kerana Guan Eng sanggup dipenjara kerana seorang gadis Melayu, tetapi  hakikat sebenarnya bukanlah seperti itu yang berlaku, kata Salleh.
“DAP terus memberitahu kita bahawa ia adalah parti berbilang bangsa. Parti berbilang bangsa pun masih berasaskan kaum . Kita tidak boleh mengelak daripada dikenali sebagai parti perkauman walaupun parti itu parti berbilang bangsa. Bagaimanapun, jika DAP mendakwa diri sebagai sebuah parti bukan berasaskan kaum , maka ia menjadi perkara yang lain sama sekali.
“Namun begitu, DAP tidak menyatakan ia sebuah parti bukan berasaskan kaum kerana DAP tahu ia tidak boleh lari daripada kenyataan sebenar. Sebab itu, DAP mendakwa sebagai parti berbilang bangsa atau kaum, sekaligus bermakna ia masih sebuah parti berasaskan kaum iaitu lebih daripada satu kaum.
“Jadi tindakan politik DAP yang terus memainkan isu kisah Guan Eng dan calonnya di Teluk Intan yang merupakan seorang berbangsa Melayu memperlihatkan parti tersebut  lebih mengutamakan soal kaum termasuklah membuat pemilihan calon berdasarkan dari sudut pandangan perkauman,” akhiri beliau.
dap-peralat-guna-calon-melayu-alat-politik-gimik-lim-guan-eng-kit-siang-dyana-sofya-teluk-intan-perak

No comments:

Post a Comment