Nuffnang Ads

Thursday 22 May 2014

Wakil Rakyat BN Desak Rayer Mohon Maaf, Tarik Balik Perkataan ‘Celaka’

Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid menyifatkan perkataan yang dikeluarkan oleh Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Delima itu sebagai jijik, jahat dan menghina selain boleh menimbulkan perasaan benci dan provokasi kepada Umno khususnya wakil rakyat BN dan rakyat.


“Saya mohon Datuk Speaker supaya Seri Delima memohon maaf dan menarik balik kenyataannya. Kita mempunyai jiwa yang besar untuk menjaga martabat dewan ini. Jangan kita menjadi pencetus kepada kemarahan dan ketidakstabilan.
“Kalau pihak pakatan rakyat, kerajaan negeri, minta untuk menyokong usul ini bagi menjaga kemuliaan dan martabat dewan, kita tak ada masalah. Bagaimanapun, janganlah kita biarkan dewan ini dicemari dengan perkataan yang tidak sepatutnya dan ia perlu ditegur dan diambil tindakan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika membahas usul tergempar membincangkan kejadian sekumpulan lelaki menceroboh DUN semalam, yang dibentangkan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng pada persidangan DUN, di sini hari ini.
Semalam, sekumpulan 100 lelaki terdiri daripada anggota Umno dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) merempuh pagar utama DUN Pulau Pinang untuk mencari Rayer yang mengatakan “Umno Celaka” dalam persidangan Dewan pada Selasa.
Rayer mengeluarkan perkataan itu ketika membahaskan ucapan perasmian Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas dengan mendakwa beberapa pemimpin Umno di negeri ini cuba menghasut rakyat melalui satu demonstrasi dengan mengapi-apikan tragedi 13 Mei 1969.
Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) mendakwa keengganan Rayer memohon maaf dan menarik balik kenyataannya itu adalah punca tercetusnya kejadian itu.
Beliau turut mengkritik kandungan usul tergempar yang dikemukakan Ketua Menteri yang mendakwa Umno Pulau Pinang bertindak memimpin sekumpulan lelaki terbabit yang menghina kemuliaan dewan.
“Kami tidak pernah menyuruh, mengarah mereka malah tidak bersetuju dengan apa yang berlaku semalam. Malah kami ada menghantar SMS meminta kumpulan terbabit bertenang, sabar dan tidak melakukan perkara yang tidak sepatutnya,” katanya.
Nordin Ahmad (BN-Bayan Lepas) pula berkata setiap wakil rakyat perlu menjaga percakapan dan menghormati antara satu sama lain bagi mengelakkan berlakunya kejadian seumpama itu.
“Perkara ini tidak akan berlaku kalau tidak ada sesiapa yang menyakitkan hati sesiapa. Adakah ini yang kita mahukan, meniup keadaan yang boleh menimbulkan kemarahan,” katanya.

No comments:

Post a Comment