Nuffnang Ads

Wednesday 21 May 2014

BN Sudah Lama Iktiraf, 70 Calon BN Pada PRU13 Adalah Wanita

Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Pasir Salak, Datuk Dr Wan Norashikin Wan Nordin membidas DAP yang ghairah mencanangkan kononnya mengiktiraf golongan wanita apabila meletakkan Dyana Sofya Mohd. Daud sebagai calon pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan sedangkan Barisan Nasional (BN) telah lama mengangkat wanita sebaris dalam kepimpinan negara.
shahrizat-wanita-umno-bn-sambutan-hari-guru-2014-sekolah-st-george
Jelasnya, soal wanita menjadi calon pilihan raya bukanlah satu isu kerana dalam BN wanita sentiasa diiktiraf sebagaimana 70 calon BN yang bertanding pada PRU ke-13 lalu adalah wanita.
“Sifat keterbukaan DAP yang memilih Dyana Sofya adalah gimik politik mereka dalam meraih sokongan dan undi kaum wanita khususnya yang berbangsa Melayu.”
Dalam PRU lalu, 70 calon wanita BN bertanding dengan 40 daripadanya berjaya memenangi kerusi masing-masing di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu UMNO memperoleh kejayaan besar apabila memenangi 32 daripada 42 kerusi yang ditandingi.
“Calon wanita ini adalah salah satu resepi dari DAP bagi mereka memancing sokongan masyarakat sedangkan dalam soal gender BN tidak pernah mengenepikan persoalan jantina kerana keutamaan adalah kepada mereka yang boleh berkhidmat, sedia bekerja dan mampu melaksanakan tanggungjawab,” katanya.
Antara alasan DAP meletakkan Dyana Sofya sebagai calon PRK Teluk Intan ialah kononnya mengiktiraf golongan wanita muda dan profesional.
“Dalam BN dan UMNO, golongan wanita tidak pernah dipinggirkan malah kebolehan mereka sentiasa diakui, bukan setakat calon PRK, dalam PRU juga mereka turut dipilih, menjadi menteri, diangkat sebagai Senator dan pelbagai lagi jawatan yang bukan saja mengiktiraf kelayakan mereka tetapi secara tak langsung mengakui kebolehan dalam kepimpinan.
“Kalau dalam PRK ini isu gender diketangahkan persolannya mengapa tidak letakkan Dyana Sofya sebagai calon dalam PRU yang lalu dan kenapa pula membawa orang Ipoh untuk bertanding di Teluk Intan?”
Jelasnya, ternyata pembangkang inginkan populariti dalam politik tanpa mengambil kira kebolehan dan kebertanggujawaban mereka untuk melaksanakan tugas sebagai wakil rakyat.
“Inilah taktik politik pembangkang, sedangkan dalam BN keutamaan untuk menjadi pemimpin mestilah mereka yang boleh membantu rakyat, mempunyai keupayaan dengan parti yang diwakilinya juga dapat membawa kemajuan kepada masyarakat keseluruhan.”
Ujarnya lagi, dengan apa yang disajikan kepada rakyat sebagaimana gimik politik di Teluk Intan terbukti bahawa pakatan pembangkang tidak ikhlas untuk menyalurkan bantuan apatah lagi untuk membantu kaum wanita sendiri.
“BN melakukan pemilihan yang lengkap dengan melihat kepada kewibawaan calon untuk bertanding, bukan sahaja mengutamakan calon anak tempatan yang pastinya tahu susah senang masyarakatnya tetapi juga memilih mereka yang benar-benar bersedia berkhidmat.”
Tambahnya, jika persoalan berkaitan gender dijadikan perbandingan maka tentunya BN yang menjadi pilihan kerana dalam PRU sebelum ini sahaja BN mencalonkan 70 calon wanita.
“Kenapa sebelum ini persoalan berkaitan gender tidak menjadi isu utama dalam pembangkang dan apabila Dyana Sofya dipilih barulah nak digembar-gemburkan pula?” 

No comments:

Post a Comment