Nuffnang Ads

Tuesday 20 May 2014

Raja Perlis Mahu Rakyat Lakukan Perubahan Sikap, Terapkan Mentaliti Kelas Pertama

Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail bertitah supaya rakyat Perlis fokus kepada perubahan sikap dan budaya kerja dengan menerapkan mentaliti kelas pertama untuk memajukan negeri seiring Wawasan 2020.
Raja-Perlis-Sultan-Tuanku-Syed-Sirajuddin-ibni-Tuanku-Syed-Putra-Jamalullail
Baginda bertitah cita-cita kerajaan negeri agar Perlis maju seiring dengan Wawasan Perlis Maju 2015 dan negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 tidak akan menjadi kenyataan tanpa komitmen rakyat.
“Beta menyeru rakyat Perlis agar leibh fokus terhadap sikap, budaya kerja dan pemikiran. Janganlah menolak pembangunan kerana takut kehilangan rezeki secupak. Lihatlah implikasi baik pembangunan tersebut,” titah baginda pada sambutan ulang tahun ke-71 keputeraan baginda di Istana Arau di sini, hari ini.
Baginda berkenan menganugerah darjah kebesaran dan pingat negeri Perlis kepada 243 orang. Daripada jumlah itu, 30 orang menerima anugerah tersebut dalam satu istiadat di Balai Rong Seri Istana Arau hari ini.
Tuanku Syed Sirajuddin turut mengenang tragedi Malaysia Airlines MH370 dan meminta rakyat menerimanya sebagai pengajaran supaya leibh memahami erti kehilangan, kesabaran, kekuatan mental dan fizikal serta perpaduan.
“Tragedi ini tidak sekadar memperlihatkan kekuatan dalam negara malahan bantuan negara luar yang turut bersatu merungkai misteri tragedi tersebut.
“Di kesempatan ini beta menzahirkan ucapan takziah dan simpati kepada seluruh ahli keluarga para penumpang dan anak-anak kapal pesawat. Marilah kita terus berdoa agar segala persoalan terjawab. Sesungguhnya Allah SWT maha mengetahui,” titah baginda.
Tuanku Syed Sirajuddin bertitah Perlis sanggup menggalas cabaran sebagai tuan rumah Sukan Malaysia ke-17 dari 24 Mei hingga 4 Jun ini walaupun Perlis cuma negeri kecil.
“Pencapaian 41 daripada 53 indikator atau 77.36 peratus ‘Wawasan Perlis Maju 2015′ menggambarkan usaha bersungguh-sungguh kerajaan kerana 53 indikator itu merangkumi tujuh elemen pembangunan holistik. Kini tinggal satu sahaja elemen pelangkap untuk memenuhi wawasan yang merupakan pencapaian membanggakan,” titah baginda.
Baginda turut berpesan supaya agensi kerajaan beroperasi dengan efisien, meningkatkan kecekapan dan mengoptimumkan sumber manakala rakyat memperkukuhkan perpaduan dan menunaikan tanggungjawab dengan mematuhi undang-undang, membayar cukai serta zakat kepada pihak berwajib. 

No comments:

Post a Comment