Nuffnang Ads

Wednesday 21 May 2014

Rasuah, Tipu Undi, “Blackout”… Semua Pakej Dalam Pemilihan PKR

Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin menyifatkan segala caca merba dan huru hara yang berlaku di dalam pemilihan kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang baru saja selesai seumpama pepatah mengata dulang paku serpih, mengata orang mereka yang lebih.
Menurut beliau, pemilihan PKR yang berlangsung baru-baru ini jelas terbukti memperlihatkan pemilihan yang penuh dengan kontroversi dengan pelbagai unsur-unsur penyelewengan seperti rasuah, membeli undi dan juga penipuan undi.
“Saya sebenarnya  kalau boleh tak mau sangat nak komen pasal pemilihan parti orang lain. Tapi saya percaya, melihat perkembangan pemilihan kepimpinan PKR baru-baru ini, secara umumnya rakyat boleh sejauh mana ketelusan dan keadilan yang diamalkan oleh parti tersebut.
“PKR yang kita tahu selama ini adalah sebuah parti yang kononnya memperjuangkan pilihanraya yang bebas dan  adil melalui NGO mereka iaitu Bersih. Tetapi hari ini,  kita dapat lihat pelbagai kontroversi yang berlaku di dalam pemilihan parti mereka.
“Kalau dulu mereka tuduh kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU yang lepas kononnya melakukan sabotaj dan penyelewengan seperti blackout, ada pengundi hantu dan sebagainya, rupa-rupanya bukan BN yang lakukan, tetapi kepimpinan PKR sendiri yang lakukan di dalam pemilihan parti mereka.
“Maka hari ini kita dapat tengok siapa yang sebenarnya yang mengalami pelbagai masalah dalam pemilihan parti mereka. Hari ini jelas, blackout itu sebenarnya berlaku bukan di dalam pilihanraya umum yang lalu, tetapi hari ini sebenarnya terbukti ianya berlaku di dalam pemilihan parti PKR hari ini.
“Begitu juga dengan isu pengundi hantu yang diuar-uarkan oleh kepimpinan mereka sebenarnya bukannya berlaku dalam pilihanraya umum, tetapi terbukti ianya berlaku di dalam pemilihan parti PKR itu sendiri. Begitu juga dengan senarai pengundi yang salah tidak berlaku di dalam pilihanraya umum, tetapi sekali lagi ianya juga berlaku di dalam pemilihan parti itu sendiri,” jelasnya di sini hari ini.
Kata Khairy, pemililihan kepimpinan di dalam PKR hari ini sudah cukup untuk menjadi hujah dan bukti kepada rakyat di seluruh negara bahawa kepimpinan PKR hanya tahu bercakap tetapi tidak tahu mengamalkan apa yang mereka katakan itu.
“Inilah yang dipanggil kepimpinan yang cakap tak serupa bikin. Cakap berdegar-degar menuduh kerajaan dan BN tidak telus dan bersih dalam pilihanraya umum, tetapi hakikatnya mereka sendiri tidak bersih. Dan saya yakin rakyat dapat menilai bahawa inilah sebenarnya kepincangan besar yang berlaku di dalam PKR.
“Saya harap agar NGO Bersih juga perlu  menegur kepimpinan PKR dalam hal ini,  dan  jangan hanya tegur proses pilihanraya umum saja, jangan hanya tegur SPR saja, tetapi tegur juga political master mereka, iaitu PKR yang hari ini  terbukti tidak dapat mengendalikan pemilihan parti mereka dengan adil dan telus,” tegasnya.

No comments:

Post a Comment