Nuffnang Ads

Friday 9 November 2012

Apa tujuan gereja anjur forum negara Islam?


Kenyataan oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Nurul Izzah anak kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga pengasas Angkatan Belia Islam Malaysia amat mengejutkan banyak pihak terutamanya bangsa Melayu.
Tetapi, kenyataan sebegitu bukan perkara baru. Nurul Izzah sekadar mengesahkan ungkapan yang diuar-uarkan oleh bapanya sendiri sewaktu wawancara di luar negara bersama media asing. Contohnya Anwar telah mengatakan kepada media antarabangsa bahawa beliau menyokong Lina Joy sebagai seorang Melayu Islam berhak untuk murtad atas dasar kebebasan hak asasi manusia tidak lama dahulu.
Namun demikian kita tidak perlu membincangkannya lagi oleh kerana masing-masing sudah sedia maklum dan rata-rata rakyat Malaysia sudah tahu.
Untuk pengetahuan umum, forum ini telah diberikan liputan terperinci oleh sebuah laman web www.1christians.blogspot.com dan juga portal terawal yang memaparkan perkara ini ialah Malaysiakini dan Malaysia Insider.
Elok dilihat forum ini terlebih dahulu untuk kita memahami senario yang sedang berlaku dengan lebih mendasar. Pertama: Forum ini adalah mengenai persoalan ciri-ciri dan pertanggungjawaban tentang pelaksanaan sesebuah negara Islam.
Kedua: Forum ini di dianjurkan oleh gerakan bernama Oriental Hearts and Minds Study Institute (OHMSI) dan diadakan oleh pihak gereja bernama Full Gospel Tabernacle, USJ, Selangor.
Ketiga: Moderatornya selaku pengerusi majlis ialah Datuk Dr. Cyrus Das, seorang yang bukan beragama Islam. Keempat: Ucap utamanya adalah daripada Dr. Ahmad Farouk Musa seorang pakar kardiologi Fakulti Perubatan di Monash University Malaysia.
Kelima: Ahli panelnya ialah Dr. Syed Farid Alatas dari National University of Singapore; Malik Imtiaz (dari Human Rights Association); Dr. Wong Chin Huat (seorang aktivis sosial); YB Mujahid Yusuf Rawa mewakili Pas; YB Nurul Izzah mewakili PKR; Datuk Kenny Ng (peguam); dan YB Baru Bian mewakili Sabah dan Sarawak. Forum itu bermula pukul 9 pagi sehingga 12 tengahari.
Berhubung dengan perkara di atas: Jika kita lihat daripada moderatornya sehinggalah ahli panelnya kecuali Mujahid, semuanya tidak mempunyai kekuatan dalam bidang Islam.
Moderatornya selaku pengerusi majlis adalah seorang Kristian, ucap utamanya pula seorang pakar jantung, dan ahli-ahli panel majoritinya bukan berlatarbelakangkan bidang pengajian Islam.
Apakah mereka layak membicarakan atau mempersoalkan dasar-dasar berhubungan dengan ciri-ciri dan tanggungjawab pelaksanaan sesebuah negara Islam? Adakah pihak penganjur dan para ahli panel tersebut mempunyai autoriti yang tuntas membicarakan perkara ini? Kalau secara autoriti intelektualnya, mereka memang tidak layak dan tiada nilai keintelektualan.
Kedua: Dengan kehadiran Mujahid selaku mewakili Pas, kehadiran dan kesanggupan beliau menjadi ahli panel telah menampakkan Pas seakan-akan memberikan pengesahan kepada gereja untuk membincangkan dan mempersoalkan ciri-ciri dan tanggungjawab pelaksanaan negara Islam yang telah menjadi satu doktrinasi asas perjuangan Pas selama ini.
Pengiktirafan ini memberikan impak kepada perjuangan Pas. Apakah Pas sudah mahu mewujudkan satu fahaman liberalisasi dalam Pas? Tiada sesiapa pun membuat liputan apa yang diperkatakan oleh Mujahid dalam forum tersebut. Apakah Mujahid membantah? Atau menerima sahaja kenyataan Nurul Izzah?
Jika Mujahid menerima kenyataan Naib Presiden PKR itu maka inilah kenyataan pakatan pembangkang dan sekali gus Pas telah memberikan pengiktirafan kepada kenyataan Nurul Izzah serta penganjuran forum tersebut. Ia juga sekali gus memberikan pengesahan dan sokongan kepada Gerakan Melayu Liberalis (GML) di Malaysia. Jika benar Pas memberi pengiktirafan, apakah ini juga suara semua ahli Pas seluruh negara?
Ketiga: jika kita lihat, saya pasti hampir semua ahli panel kecuali yang bukan warganegara Malaysia, adalah daripada pakatan pembangkang. Oleh itu bolehlah dikatakan apa jua kenyataan yang dikeluarkan adalah mewakili pakatan yang diwakili oleh Pas, PKR dan DAP.
Untuk makluman, orang bukan Islam telah menjadi pengerusi forum tersebut. Ironinya, di sebuah negara yang majoriti penduduknya adalah beragama Islam, tidak adakah orang Islam yang lebih layak untuk menjadi moderator/pengerusi di Forum ini?. Apakah locus stanbi si moderator ini untuk menjadi moderator forum sebegini rupa? Adakah kesemua ahli parti komponen dalam pakatan pembangkang meredakan perkara ini? Adakah acara ini mendapat pengiktirafan oleh kesemua YB dalam pakatan pembangkang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu?
Antara perkara yang menarik perhatian saya ialah kehadiran Mujahid sebagai salah seorang panelis yang mewakili Pas. Ada beberapa perkara persoalan yang harus kita teliti mengenai perkara kehadiran beliau.
Pertama: Adakah kehadiran beliau ini telah diberikan pengesahan oleh Pas Pusat? Kedua: apakah Mujahid yang mewakili Pas bersetuju dengan kenyataan Nurul Izzah bahawa hak kebebasan memilih agama sepatutnya tidak terhad kepada bukan Islam tetapi juga kepada semua rakyat di mana dimaksudkan juga orang Melayu yang beragama Islam?
Jika jawapannya YA, maka ini boleh mencetuskan kembali satu isu fundamental, iaitu adakah fenomena murtad boleh dilihat dari sudut ‘hak asasi manusia’ bagi seorang Muslim?
Kedua, apakah locus standi atau hak sebuah gereja untuk menganjurkan forum membincangkan isu umat Islam dan negara Islam? Apakah agaknya reaksi yang bakal kita lihat sekira pihak Jakim atau mana-mana badan Islam menganjurkan suatu forum yang membincangkan atau mempersoalkan perkara-perkara yang mendasar berhubung isu-isu kepercayaan agama Kristian atau soalan negara Kristian?
Adakah pihak gereja akan bersetuju untuk memberi kebenaran kepada mana-mana NGO Islam atau badan-badan Islam yang lain menganjurkan suatu forum di dalam masjid membincangkan tentang, contohnya, “Apakah beza antara Kristian Katholik dengan Kristian Protestan: Versi Siapa Yang Betul? Dan Tanggungjawab Siapa?”
Sudah tentu, jika ada badan Islam yang melakukannya, maka hampir pasti ramai penganut Kristian di negara ini yang bakal bangkit menentang dan membantah perkara ini. Namun oleh kerana negara ini diperintah di bawah asas Perlembagaan maka perkara ini boleh dikawal dan sudah tentu NGO Islam yang menganjurkannya akan diambil tindakan undang undang.
Persoalannya, apakah pihak berkuasa sama ada JAIS atau pihak berkuasa yang berkenaan akan mengambil tindakan undang-undang mengenai perkara ini? Namun yang demikian, sekiranya perkara ini sekadar dianjurkan sebagai perdebatan ilmiah di sebuah universiti dalam forum Teologi, mungkin apa yang berlaku adalah perdebatan ilmiah sahaja.
Memang di Malaysia kini seperti sudah menjadi suatu keghairahan untuk memperdebatkan hampir segala isu kemasyarakatan dan kemanusiaan, sehinggakan kadang-kala kita padat menyaksikan perdebatan-perdebatan sudah tidak mengendahkan sensitiviti-sensitiviti yang sedia ada dalam sesebuah masyarakat majmuk seperti di Malaysia.
Saya sangat yakin bahawa rata-rata di Malaysia dewasa ini, masyarakat Islam semakin tertanya-tanya mengapa terdapat gerakan Kristian atau gereja begitu berani membincangkan dan mempersoalkan isu-isu Negara Islam dan Islam itu sendiri di tengah-tengah masyarakat yang majoritinya Muslim?
Dari manakah pihak gerakan Kristian atau gereja mengumpul keberanian yang sebegitu rupa? Adakah ia berpunca daripada sokongan dan dokongan yang tidak berbelah-bagi daripada segelintir wakil rakyat pembangkang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu?
Tetapi apabila ada YB Melayu beragama Islam dan mempunyai fahaman Islam liberal ini membuat kenyataan maka ia akan memberikan laluan kepada pengerak agama lain membina persepsi bahawa jika sudah ada orang Melayu Islam boleh mempertikaikan peruntukan Perlembagaan yang melindungi agama Islam itu sendiri, maka kenapa orang bukan Islam tidak mengambil inisiatif untuk terus mendesak agar perkara ini dituntut oleh mereka.

No comments:

Post a Comment