Nuffnang Ads

Monday 19 November 2012

Fathul Bari turut gesa Nurul Izzah bertaubat


Meskipun PAS berusaha untuk mendiamkan diri dalam isu kenyataan Nurul Izzah di gereja, seorang lagi ulama muda, Ustaz Fathul Bari tampil menggesa Naib Presiden PKR itu bertaubat.
“Isu hak bangsa satu isu, isu mendaulatkan Islam satu isu yang lain, jangan dicampuradukkan.
“Hak bangsa adalah satu hak, kita kena pertahankan hak Melayu. Itu adalah perjanjian yang termaterai dulu lagi dan kita hidup aman kerana perjanjian tersebut.
“Dan kemudian, Melayu diikat dengan Islam. Tidak ada di negara Arab di dunia ini yang meletakkan bangsa mereka dengan agama Islam, melainkan Melayu, tetapi mengapa tiba-tiba kita nak membuka ruang (untuk robohkan),” katanya dalam rakaman ceramah di Terengganu yang diterbitkan abuaqif studio, 15 Nov.
Menurutnya, dalam isu ini sepatutnya Nurul Izzah menarik balik kenyataan yang pernah dibuat di gereja tersebut dan bukannya terus mempertahankannya dengan teknik memutar belit.
“Cuba perhati baik-baik..apabila kenyataan Nurul Izzah menyebut secara terang. Saya minta dia tarik balik, senang. Bila dia tarik balik, dia kata tersalah cakap, itu merupakan satu kemuliaan untuknya.
“Tapi masalahnya tak mengaku salah. Putar. Yang ni yang problem,” katanya lagi.
Katanya lagi, pendirian Nurul Izzah di gereja itu bercanggah dengan pendirian PAS yang berhasrat untuk melaksanakan hudud di negara ini.
Sebelum ini, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria pernah menasihatkan Nurul Izzah supaya bertaubat serta memohon keampunan daripada Allah SWT serta menarik kembali kenyataannya berhubung kebebasan beragama di gereja tersebut.
“Dia (Nurul Izzah) terlampau mudah buat kenyataan seperti itu. Dia perlu bertaubat, bertaubatlah dan tarik balik kenyataan dalam ucapannya itu. Minta maaflah kepada semua. Manusia ini tidak lari daripada melakukan kesilapan, kita mudah melakukan kesilapan,” katanya.
Namun kenyataan Mufti Perak itu disanggah oleh Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib yang turut meminta Harussani turut bertaubat kerana didakwa tidak menyokong perjuangan Islam.
“Bertaubat kalau dia (Nurul Izzah) buat salah besar… Tan Sri Harussani harus bertaubat juga kerana tidak menyokong perjuangan Islam. Dia juga harus bertaubat,” katanya yang dilaporkan cuba mengelak diri apabila diajukan soalan lanjut tentang isu tersebut.
Harussani menjawab gesaan Ketua Dewan Ulama Pas Pusat itu dengan berkata, beliau sentiasa bertaubat selepas menunaikan solat, sebanyak 10 kali di atas apa jua kesilapan yang telah dilakukannya.
Menurutnya, setiap manusia sentiasa melakukan kesalahan dan dengan bertaubat, umat Islam tidak akan terus berada dalam dosa di atas kesilapan yang dilakukan.
“Jadi, saya hanya meminta (Naib Presiden PKR) Nurul Izzah bertaubat apabila melakukan kesalahan,” gesanya lagi.
Harussani berkata, perjuangan Islam mestilah menurut acuan Islam yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dan bukannya hanya berkepentingan politik sahaja.
“Perjuangan orang Islam terutamanya pemimpin sekarang lebih kepada kepentingan politik sendiri.
“Mereka jauh terpesong, mereka tidak mengikut ajaran Islam dan tidak mengikut sunnah Rasulullah,” kata beliau lagi.
Mai Pikiaq Pi: Pas memperjuangkan Islam hanya kepentingan politik semata-mata bukannya sebagai pejuang tulen...

No comments:

Post a Comment