Nuffnang Ads

Tuesday 27 November 2012

Pakatan Rakyat Umpama 'Anjing Yang Takut Bayang Sendiri'



Berita terkini, Pakatan Rakyat, parti politik songsang kini dalam keadaan hilang punca. Kepimpinan PR di Negeri Selangor kini baru sedar bahwa rata-rata, sokongan rakyat terhadap mereka telah pudar. Maka jalan keluar yang paling senang adalah dengan melambatkan pilihanraya di negeri tersebut. Menteri Besar boneka, Khalid Ibrahim telah pun memutuskan Selangor tidak akan ikut serta jika kerajaan Persekutuan dibubarkan pada November 2012 atau awal 2013.

Keputusan ini tentunya akan menyebabkan para penyokong Pakatan Rakyat menjadi kecewa kerana kepimpinan mereka sekarang ini telah menjadi anjing yang takut pada bayang-bayang sendiri. Alasan yang dikemukakan adalah untuk memastikan Electoral Roll dibersihkan. Tetapi Electoral Roll tidak pernah menjadi isu sekitar kemenangan Pakatan Rakyat pada PRU 12. Electroal Roll tersebut-lah yang telah memberikan kemenaangan 5 negeri kepada Pakatan Rakyat. Ini adalah hujah mudah bagi menunjukkan bahwa kepimpinan Pakatan Rakyat sudah hilang kepercayaan kepada keyakinan rakyat terhadap mereka. Ini telah secara tidak langsung memberikan kemenangan moral kepada Barisan Nasional bahwa Pakatan Rakyat akan ditalkinkan di PRU 13 ini.


Kehilangan kepercayaan ini berlaku kerana, kepimpinan PR sedar bukanlah mudah untuk mentadbir negeri-negeri yang telah mereka menangi kerana tiada muafakat antara parti-parti dalam PR. DAP tidak menerima Hudud PAS. Kerajaan negeri Selangor dan Kedah hilang kredibiliti dari sudut pandang pengundi-pengundi Melayu Islam di dua buah negeri tersebut apabila DAP tidak setuju dengan beberapa tindakan yang dilakukan oleh YB Hassan Ali dan Menteri Besar Kedah. Pemuda PAS sekarang ini sudah tidak lagi se-pendapat dengan PAS Pusat ekoran beberapa insiden yang telah menyebabkan kepimpinan DAP menghina ulama-ulama PAS. Campur-tangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam PAS juga telah menyebabkan retak yang hanya menunggu belah antara hubungan PAS dan DAP. PAS hilang niat perjuangan apabila mengubah agenda negara Islam kepada negara Kebajikan dan tiba-tiba terpaksa berpatah balik kepada hudud apabila menyedari sokongan Melayu Islam kepada parti mereka menjadi semakin kelam dan suram. 

Dalam kemelut ini, PAS akan menjadi mangsa keadaan dan selepas PRU 13, PAS akan kehilangan Kedah dan Kelantan serta banyak kerusi-kerusi Parlimen dan DUN di seluruh Malaysia. Jalan keluar untuk PAS adalah dengan keluar dari Pakatan Rakyat kerana DAP dan PKR sekarang telah berjaya memperkudakan PAS untuk kepentingan mereka.

Tetapi yang jelas, seluruh kepimpinan Pakatan Rakyat sudah hilang taring dan kepercayaan terhadap kebolehan mereka menawan Putrajaya semakin hari semakin pudar. Realiti sekarang adalah,  DAP hanya inginkan P.Pinang, PAS - Kelantan dan Kedah manakala PKR mahukan Selangor. Ini jelas dari sikap kepimpinan PR yang tidak mahu ikut serta dalam pilihanraya umum yang ke 13 ini........


Mai Pikiaq Pi: Jangan tersilap buat perhitungan pada PRU13 nanti..., akibat buruh padahnya jika pilih kerajaan yang gila kuasa....

No comments:

Post a Comment