Nuffnang Ads

Tuesday 31 December 2013

Kerajaan Serius Tangani Kenaikan Harga Barang – Muhyiddin

Langkah meningkatkan pemantauan bagi menentukan faktor-faktor kenaikan harga barang bukan suatu gimik, sebaliknya menunjukkan keseriusan kerajaan menangani beban kos sara hidup rakyat, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata penguatkuasaan juga akan dilaksanakan dengan lebih tegas supaya bukan hanya harga barangan dapat dikawal, malah para peniaga mematuhi undang-undang dan peraturan sedia ada.
muhyiddin-musa-aman-peniaga-naik-harga-pengguna-barang
“Ini bukan langkah main-main. Bila Kabinet dan Perdana Menteri lantik saya bantu KPDNKK (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan), ini menunjukkan kita serius dan dengar suara rakyat. Tidak boleh didiamkan, mesti ada respons segera.
“Ini bukan gimik. Selagi keadaan tidak bertambah baik maka jawatankuasa khas akan lihat semua aspek berkaitan,” katanya kepada pemberita selepas turun padang memantau situasi harga barang keperluan di empat lokasi di sini, hari ini.
Rabu lepas, Muhyiddin mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Khas Menangani Kos Sara Hidup yang dipengerusikan beliau bagi menangani isu kenaikan kos sara hidup rakyat dan harga barang secara bersepadu.
Muhyiddin berkata jawatankuasa itu akan memantau secara menyeluruh pelbagai aspek berkaitan harga barangan seperti bekalan, permintaan dan pendapatan rakyat, selain langkah-langkah fiskal yang telah diambil kerajaan seperti rasionalisasi atau pengurangan secara berperingkat subsidi.
Katanya setakat ini, kerajaan tidak menerima sebarang aduan bekalan khususnya produk pertanian dan perternakan yang tidak mencukupi.
“Sebagai kerajaan kita bertanggungjawab, tidak lepas tangan. Trend hari ini ada pihak yang ambil kesempatan guna kenaikan harga minyak, pengurangan subsidi gula dan gaji minimum (sebagai alasan naikkan harga barang). Bagi saya ini tidak patut,” katanya.
Selain itu, Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan juga akan meneliti trend peniaga menaikkan harga barang tanpa sebab munasabah semata-mata untuk mengaut keuntungan berlebihan.
Untuk itu, tegas Muhyiddin, setiap peniaga perlu mempamerkan harga jualan barangan masing-masing seperti digariskan Akta Kawalan Harga dan Anti-Pencatutan 2011, bagi memudahkan pemantauan oleh pihak berwajib.
Dalam pada itu, Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan mempunyai beberapa mekanisme bagi mengawal harga barangan termasuk memperluas permit import untukpenambahan bekalan.
“Ini tiada masalah, pasaran kita terbuka. Ini boleh bantu pengguna dapatkan bekalan yang lebih banyak. Dasarnya ialah membanjiri pasaran dengan produk dan dengan itu (pengguna) boleh dapatkan harga yang lebih rendah dan berpatutan,” katanya.
Selain itu, kata Muhyiddin, undang-undang sedia ada bagi mengawal harga barang masih boleh dikuatkuasakan, namun boleh dikaji semula jika ada keperluan.
Beliau turut meminta rakyat bersabar untuk pihaknya meneliti hasil pemantauan jawatankuasa khas berkenaan yang dijangka selesai sebelum hujung bulan ini.

No comments:

Post a Comment