Nuffnang Ads

Tuesday 25 March 2014

Campur Tangan Kerajaan Bukan Faktor Indeks Kebebasan Akhbar Bagi Malaysia Menurun

Campur tangan kerajaan bukanlah faktor utama kepada berlakunya penurunan kedudukan Malaysia sebanyak 23 tangga dalam Indeks Kebebasan Akhbar Dunia 2013.
Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata adalah tidak adil untuk menyalahkan kerajaan semata-mata sebagai punca tunggal kepada kurangnya kebebasan media kerana terdapat faktor penyumbang yang lain.
“Tanggapan orang ramai yang menganggap kebebasan akhbar musuhnya adalah kerajaan tidak semestinya betul, saya juga bimbang kedudukan kita merosot,” katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Diraja pada Persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.
Indeks Kebebasan Akhbar Dunia yang dikeluarkan oleh Reporters Without Borders, sebuah organisasi bukan berasaskan keuntungan yang didaftarkan di Perancis menunjukkan Malaysia jatuh ke tangga 145 daripada 179 buah negara tahun lepas berbanding kedudukan ke-122 pada tahun sebelumnya.
Ahmad Shabery berkata faktor campur tangan daripada individu tertentu yang berpengaruh juga menyumbang kepada penurunan itu.
“Kalau kejap-kejap (media) kena saman dan larangan liputan beberapa akhbar oleh sesetengah parti politik juga telah menurunkan indeks kebebasan akhbar.
“Misalnya orang yang boleh mengawal contohnya dari pejabat seorang ketua menteri, dia terus telefon editor akhbar untuk memastikan apakah sepatutnya menjadi tajuk muka depan akhbar, ia mencampuri urusan akhbar untuk berjalan dengan baik ini juga menyebabkan berlakunya penurunan ranking kita,” kata Ahmad Shabery.
Beliau berkata kerajaan telah melaksanakan pelbagai langkah untuk penambahbaikan dalam usaha mempertingkatkan kebebasan media di negara ini termasuk kelonggaran pengeluaran permit akhbar.
“Kalau dahulu permit suratkhabar perlu diperbaharui setiap tahun, tapi sekarang tidak ada, secara automatik permit diluluskan kecuali akhbar itu melanggar peraturan, tetapi kenapa ranking kita jatuh.
“Negara seperti Filipina tiada permit tetapi rankingnya di bawah kita, Indonesia setelah habisnya rejim Suharto langsung tidak ada permit tetapi kedudukannya tidak pula melambung.

No comments:

Post a Comment