Nuffnang Ads

Thursday 27 March 2014

Waris penumpang saman MAS, Boeing di mahkamah Amerika

Malaysia Airlines System Bhd (MAS) dan Boeing menyedari hakikat bahawa terdapat beberapa saman bakal difailkan oleh ahli keluarga dan waris penumpang terkait dengan peristiwa kehilangan Pesawat MH370.

Namun begitu, dalam satu kenyataan balas email mereka, apa yang menjadi perkara “utama” pada waktu ini adalah untuk membantu apa sahaja keperluan yang dikehendaki bagi meringankan beban keluarga dan waris penumpang pesawat itu.

Malah, pereka isyarat pengesan lokasi bawah laut pesawat tersebut turut dikehendaki oleh firma guaman dan sehingga kini informasi yang berjaya diperoleh penyiasat kes tersebut hanyalah mengandungi identiti pesawat malang tersebut yang diperoleh dari satelit berdasarkan isyarat ‘Ping’ setiap jam.

Pensyarah undang-undang dari Universiti George Washington, Profesor John Banzhaf berpendapat bahawa keluarga dan waris yang memfailkan saman pada pengeluar pesawat tersebut, Boeing akan dapat sekurang-kurangnya memperdebatkan mengenai kegagalan sistem telemetri dan pengesan pesawat yang sepatutnya tidak mudah ditutup atau rosak ketika penerbangan.

“Komunikasi transponder merupakan suatu sistem yang sangat penting dalam penerbangan. Namun apabila ianya secara tiba-tiba dimatikan ketika penerbangan  - ia memungkinkan banyak perkara seperti angkara pengganas atau juruterbang yang sengaja menutupnya atau juga juruterbang dipaksa untuk menutup isyarat tersebut ketika nyawanya diancam semasa mengendalikan pesawat tersebut,” kata banzhaf.

Selain itu, penyediaan kuasa tambahan seperti bateri terhadap transponder tidaklah begitu mahal atau melibatkan kos tambahan namun kegagalan Boeing dalam mengkaji perkara-perkara seperti ini membuatkan mereka mudah menerima ancaman saman daripada ahli keluarga penumpang pesawat.

Malah, seorang peguam penerbangan dari Beijing Hao Junbo berkata beberapa keluarga penumpang pesawat tersebut dari China telah bertemu dengannya untuk membincangkan tindakan undang-undang yang bakal dibuat oleh mereka.

Kebanyakkan mereka bagaikan sudah hilang keyakinan dengan syarikat penerbangan yang dikawal oleh kerajaan Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment